shopmeny

Vittoria Air Liner Review

Vittoria Air Liner – för vem och varför?

 

Det är lika populärt att göra hjul tyngre genom att stoppa delar av ”liggunderlag” idag som det varit under de föregående 20 åren att göra hjulen lättare! Dessa liggunderlag brukar kallas för ”inserts” och det finns ett antal olika leverantörer bland vilka jag tror Huck Norris var först ut. Utöver den nämnda har jag provat CushCore och Vittoria Air Liner. Gemensamt för samtliga är att dom genom god marknadsföring lyckats kränga liggunderlag till ett kilopris i klass med myrra, saffran eller tryffel! Finns det då någon substans i det hela? Svaret är som så ofta: – Det beror på.

 

Vi börjar med fördelarna, med ”inserts” kan särskilt tyngre åkare köra med lite lägre däckstryck än brukligt, något som finner sin största nytta just nu under de våtare årstiderna. Däck är ofta ”bättre” vid lite lägre däckstryck, tryck som tyngre åkare inte riskfritt kan nyttja. Lite förenklat kan man säga att motståndskraften mot genomslag kommer av två faktorer, däckets styvhet samt lufttrycket. Om man använder ett högt däckstryck blir lufttrycket den helt dominerade faktorn och det får däcket att upplevas som en stötdämpare där man inte har någon returdämpning. Komplicerat? Ok, vi säger så här: med högt däcktryck blir cykeln som en studsboll och med lågt däcktrycktryck går man igenom fälgar snabbare än en grupp kedjerökare sätter i sig en limpa Prince efter ett biobesök. Genom att ha en produkt som Huck Norris, CushCore eller Air Liner installerat kan man få det bästa av två världar till priset av lite adderad vikt. Mer för tunga åkare, CushCore ger en avsevärd ökning av däckets stabilitet. Jag kan köra med 0,3 till 0,5 bars lägre däckstryck än normalt utan att däcket viker sig så jag hamnar på däcksidan i kraftiga kurvor.

 

Och mer: Med ett ”insert” kan man använda en finare kord i däcken med samma däckstryck som med en kraftigare kord. Detta ger i teoretiskt ett mer lätt rullat däck men som är tynger att accelerera då man ökat vikten. Värt att tillägga här är att däckssidorna som generellt sett blir mindre motståndskraftiga med finare kord inte skyddas av ett ”insert” mer än den minskade risken för genomslag medför. Dessutom kan man pumpa upp ett slanglöst däck med vanlig pump.

Slutligen så motverkar ”inserts” som ligger djupt i däcket att luft släpps ut vid hård belastning något som kallas burping.

På minuskontot har vi vikten, ingen jättefaktor för Huck Norris och Air Liner men CushCore vet man att man har på när man rullar på platten.

 

Så slutligen några tips:

Vittoria Air Liner: Perfekt för att använda i bakhjulet under höst och vinter för att minska risken att ha sönder fälgen då man kör med 0,3-0,5 bars (eller mer) lägre däckstryck än normalt. Med Air Liner kör jag 1,8-2,0 bar i bak och väger 90 kg och då kan det ånga på i stenrösena för mig från gång till gång. Med andra ord, Vittoria Air Liner är något som många kan ah användning av.

Monteringen utförs enklast genom att följa medföljande instruktion för att få till rätt längd. Sedan (nedre vänstra bilden) placera Air Liner i däcket. Sätt på ena sidan av däcket (se bild i mitten). Sätt sedan på andra halvan och precis innan det är helt på häll i tätningsvätska. Sätt på resterande bit av däcket på plats och pumpa upp med vanlig pump eller kompressor.

 

CushCore: Ger rejält ökad stabilitet och skydd för fälgen men väger en hel del än Huck Norris eller Air Liner. Kanske mest lämpat för enduro eller andra utförsorienterade aktiviteter.

//Mårten Rooth

(note from us: we stock Cush Core and are looking at Airliners to stock. Cost is an important consideration of these items and we need to be convinced before we commit!)